Powrót

4 typy e-learningu okiem twórcy szkoleń

Po pewnym czasie łatwo dostrzec, że potrzeby szkoleniowe biznesu są niejako powtarzalne i mogłyby zostać skategoryzowane. Przyszło to tak naturalnie, że nie zauważyliśmy nawet kiedy zaczęliśmy rozpoznawać te specyficzne elementy i dostosowywać nasz proces tworzenia do tych konkretnych potrzeb klienta.

W środowisku e-learningowym wiemy, że nasza praca jest ważna — jest niebędna by firma dobrze funkcjonowała, posiadając pracowników, którzy kształcą swoją wiedzę i umiejętności. Kiedy proces wdrożenia nowego pracownika przebiega sprawnie, a oferta szkoleniowa jest nawet uważana za benefit przy zatrudnianiu. E-learning został stworzony by uczynić życie łatwiejszym, by szybciej i bardziej efektywnie się uczyć. To rzecz fascynująca, pozytywna i zajmująca. To jest perspektywa twórcy.

Istnieją książki i artykuły uczące strony technicznej oraz przedstawiające procesy zmian w tym fachu. Jednak może być odświeżające wrócić do podstaw i dodać kilka nowych elementów. Ten biznes, e-learningowy biznes, zmienia się równocześnie z każdym innym, bo głównie na potrzeby „tych innych” powstał.

Na stronie Elearning Industry możemy odnaleźć artykuł opisujący 4 rodzaje e-learningu. Skupia się na podejściu biznesowym do tematu. Codzienna praca z tymi typami e-lerningu umożliwia zagłębienie się w temat nieco bardziej.

Mówimy tu o bardzo specyficznym, lecz znacznym odłamie e-learningu: e-learningu korporacyjnym. Jest specyficzny na wiele sposobów: specyficzni są odbiorcy, budżet, narzędzia. To co najbardziej wyróżnia go od popularnego e-learningu, z którym mamy do czynienia na co dzień, to potrzeba posiadania uzasadnienia biznesowego. Celem każdego e-learningu jest wywieranie efektu na użytkownika, jednak w firmach tak wiele się dzieje jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad szkoleniem! Czasem nawet profesjonaliści łapią się na tym, że podążają za utartymi wzorcami. To może wciąż przynosić wspaniały efekt, jednak czasem warto się zastanowić, czy nie ma czegoś więcej do odkrycia?

Wyróżniamy 4 typu korporacyjnego/ biznesowego e-learningu:

  • Szkolenie produktowe
  • Szkolenie narzędziowe
  • Szkolenie wiedzowe
  • Szkolenie kształcenia umiejętności

Szkolenie produktowe

Szkolenie produktowe to konieczność w firmach które produkują — cóż — produkty. Czy to gąbki, czy naczynia, mogą to być również przełączniki do wind lub sprzęt IT. To niekoniecznie musi być nawet fizyczny produkt, rónie dobrze możemy tu mówić o software. Cokolwiek to jest, w pewnym momencie nowy pracownik będzie musiał zdobyć ogólną lub bardziej szczegółową wiedzę na temat produktu, który sprzedaje jego pracodawca. Można to zrobić na zasadzie prezentacji dla nowego pracownika jako częśc procesu onboardingowego, lub obudować w specjalistyczny trening dla monterów. Takie szkolenie umożliwia przedstawienie nowej linii produktu pracownikom, bądź nawet klientom.

Charakterystyka:

Te szkolenia powinny zawierać zdjęcia bądź grafiki z informacjami o specyfikacji produktu. Jakość zdjęć i schematów jest niezwykle istotna. Jeśli trening zawiera instrukcje, muszą być jasne, interesujące i mieć dobrze rozłożoną treść, równocześnie nie zapychając uwagi widza niepotrzebnymi i rozpraszającymi elementami, na przykład graficznymi lub interakcjami.

Jest kilka rodzajów adresatów szkoleń produktowych:

  • Nowi pracownicy — krótki wstęp do produktów firmy, może mieć więcej interakrywnych elementów, nie powinien być przepełniony technikaliami i szczegółami.
  • Dla wszystkich pracowników firmy jako przedstawienie nowego produktu firmy lub linii produktów — szybkie, niezajmujące czasu, atrakcyjne wizualnie i efektywne, może przybrać formę ulotki informacyjnej.
  • Dla monterów, mechaników, specialistów — szczegółowy, dokładny, z uważnie rozłożonymi treściami i bardzo dobrymi grafikami, przy dbałości o kolejność. Dane techniczne są istotniejsze niż atrakcyjne elementy wizualne oraz interakcje, choć nienarzucające się elementy takowych mogą szkoleniu towarzyszyć.Niektóre firmy eksplorują możliwości nowych technlogii głównie dla tej grupy odbiorców — VR oraz AR jest świetnym e-learningiem jeśli możesz zainwestować w produkcję modelu 3D maszyny by umożliwić pracownikom praktyczne doświadczenie, nawet gdy prawdziwa maszyna jest niedostępna.
  • Dla sprzedawców oraz klientów — e-learning jest ciekawym i innowacyjnym sposobem na zaprezentowanie swojej oferty. Kompatybilny z urządzeniami mobilnymi, może zostać szybko zaprezentowany oraz jest łatwy w podglądzie nawet bez dostępu do komputera. Atrakcyjny wizualnie brief który może zostać wysłany klientowi przed lub po spotkaniu. Może również pomóc sprzedawcy w odświeżeniu wiedzy o produktach firmy w trakcie drogi na spotkanie.

Szkolenie narzędziowe

Szkolenie narzędziowe wyjaśnia jak korzystać z aplikacji, czyli chodzi tu o szeroko pojęty software. Jest to bardzo popularny i potrzebny typ szkolenia w firmach które korzystają z wielu różnych platform. E-learning umożliwia pokazanie użytkownikom jak korzystać z funkcji aplikacji. Czasem takie treningi są wymogiem przed dostaniem do niej dostępu.

Tutaj możemy przedstawić wiele interesujących rozwiązań:

  • Video-tutoriale, tak bardzo popularne w codziennym życiu i dlatego znajome i przyjazne użytkownikom
  • Sandbox, czyli makieta prawdziwej aplikacji, stworzona ze zrzutów ekranu i nagrań, gdzie użytkownik może ćwiczyć poszczególne zadania bez robienia zmian w rzeczywistym systemie. Tutaj można wprowdzić wiele ciekawych elementów — instrukcje, podpowiedzi, tutoriale step-by-step.
  • Instrukcje krok-po-kroku, która może być, choć nie musi, częścią modułu e-learningowego. Równie dobrze sobie radzi samodzielnie jako szybka ściąga w stylu ulotki informacyjnej lub tip of the week.

Szkolenie wiedzowe

Szkolenie wiedzowe oraz kształcenia umiejętności brzmią bardzo podobnie, prawda? Jest jednak subtelna różnica — szkolenia wiedzowe w większości przypadków to obowiązkowe pigułki wiedzy, które często są ciężkie do przełknięcia. Istnieje ważna informacja do przekazania i ona musi zostać przez pracownika zapamiętana i wprowadzona w codzienną pracę. Głównym celem jest przekazanie faktów i przykładów w przystępny wizualnie sposób, gdzie forma nie przerasta treści.

Powinien mieć jasny cel, agendę, najprawdopodbniej wiąże się też z testem lub quizem końcowym i naszym zadaniem jako twórców jest sprawienie, że będzie to tak łatwe do przetrawienia jak to tylko możliwe. Sposobem na to nie jest wrzucenie do szkolenia masy klikalnych elementów, animacji czy interakcji. Sprawienie, że będzie to szkolenie przyjazne, do którego użytkownicy podchodzą pozytywnie, może się stać nawet poza samym szkoleniem, przykładowo za pomocą programu nagród. Kadry lub przełożeni powinny pokazać pracownikowi, że szkolenie to nie zostało mu wrzucone jedynie w celu odhaczenia, lecz że jest potrzebne, użyteczne, a przyswojenie tej wiedzy ma sens.

Bez brania pod uwagę celu nadrzędnego, nawet najpiękniejszy e-learning nic prawdziwego nie wniesie, ponieważ nastawienie jest kluczowe, by skutecznie przyswajać wiedzę.

Szkolenie kształcenia umiejętności

Przyjemniejsze w założeniu zdają się szkolenia kształcenia (nowych) umiejętności. To one są tworzone z myślą o tym, że przystępujący do szkolenia pracownik robi to dla siebie; nie są obowiązkowe, są robione we własnym tempie a niekiedy i czasie wolnym. A nagrodą są rzeczywiste nowe umiejętności lub wiedza. Na dłuższą metę mogą być nagradzane szansą awansu lub zmianą profilu zawodowego. To jedne z tych rzeczy które napędzają do rozwoju niektórych pracowników i mogą nawet zostać świetnym benefitem, który pracodawca może na starcie zaoferować. One również, tak samo jak szkolenia wiedzowe, powinny być nagradzane i motywowane. Czasem takie szkolenia są częścią większego programu treningowego, a czasem są zwyczajnie pojedynczymi modułami publikowanymi na platformach szkoleniowych (LMS), dostępne dla każdego zainteresowanego użytkownika.

E-learning jest nieustannie rozwijany i to się nigdy nie zmieni. Nowe narzędzia i technologie pozwalają nam na zabawę możliwościami i na odkrywanie nowych ścieżek. Niezaleznie od tego nie powinniśmy porzucać sprawdzonych metod, a jedynie je udoskonalać czy mądrze łączyć z nowymi.

Jest jedna pewna rzecz: powinniśmy zawsze brać pod uwagę większy obraz. Najlepszy e-learning to taki, który służy wielu podmiotom i taki e-learning nigdy nie będzie przez nikogo uważany za zło konieczne.


Aneta Filipczyk
Koordynator Zespołu E-learningu TTMS

Ta strona używa plików cookie w celach statystycznych, reklamowych i funkcjonalnych. Możesz zaakceptować pliki cookie lub wyłączyć je w ustawieniach przeglądarki.